Sisältömarkkinointi on tie asiakkaasi luo
Toimiva tapa tavoittaa asiakkaasi verkossa on tuottaa hänelle hyödyllistä ja puhuttelevaa sisältöä. Sisältömarkkinoinnilla myyt tuotteitasi, palveluitasi ja asiantuntemustasi esimerkiksi kirjoittamalla blogia ja jakamalla sitä valituissa kanavissa.
Sisältömarkkinointia hyödynnetään sekä BtoB että BtoC -sektoreilla. Yhteistä kaikelle sisältömarkkinoinnille on, että se on ilmaista ja jollain tavoin hyödyllistä.
Sisältömarkkinointi on pitkäjänteistä työtä
Sisältömarkkinointi on jatkuvaa ja suunnitelmallista. Harvoin riittää muutama blogikirjoitus tai lyhytaikainen kampanja. Hyvin toteutettu sisältömarkkinointi pohjautuu yrityksen strategiaan, arvoihin ja tavoiteimagoon. Kun ne ovat tiedossa, on helpompi tehdä sisältöstrategia, eli kartoittaa sopivat kanavat, suunnitella sisällöt sekä aikatauluttaa toteutus.
Hallittu sisältömarkkinointi on myös tulosten seurantaa valituilla mittareilla, kuten kuinka paljon liikennettä julkaisut tuovat sivuillesi.
Julkaise mahdollisimman paljon ja laadukasta
Sisällöillä on iso merkitys hakukonenäkyyvyden kannalta. Verkkosivuston hakukoneoptimointi ei vielä yksin riitä. Tarvitaan myös runsaasti laadukasta sisältöä, jolloin hakukoneet nostavat sisältösi korkeammalle.
Eli mitä enemmän tarjoat hyötysisältöä, sitä paremmin näyt verkossa.
Kirjoita tuttavallisesti
Blogit kannattaa kirjoittaa yleensä rennosti ja tuttavallisesti, sillä liian asiallinen ja neutraali sävy voi etäännyttää. Luonnolliseen kieleen on myös helpompi samaistua.
Asennoidu, kuin kirjoittaisit yhdelle ihmiselle. Käytä lyhyitä ja ytimekkäitä kappaleita. Muista myös vaihteleva lauserytmi.
Vaikka oikeinkirjoituksen kanssa kannattaa olla tarkkana, blogi ei tarvitse olla pilkun viilauksen taidonnäyte. Tärkeintä, että lukija kokee olonsa kotoisaksi.
Varo myös myymästä liian suoraan palveluitasi. Tuputtaminen vie helposti mielenkiinnon.
Käytä laadukkaita kuvia
Kuvat vaikuttavat suoraan laatumielikuvaan. Ne elävöittävät ja tukevat viestiäsi ja helpottavat luettavuutta. Jos sinulla itselläsi ei ole tarpeeksi hyviä kuvia, voit käyttää myös kuvapankkikuvia.
Erilaisia sisältötyyppejä
Blogien ja videoiden lisäksi voit julkaista myös verkkokursseja ja käyttöoppaita, jotka asiakas voi ladata antamalla sähköpostiosoitteensa.
Myös erilaiset testit ovat suosittuja.
Voit samalla kerätä sähköpostilistaa potentiaalisista asiakkaita, ja heille voi myöhemmin tarjota sisältöjä myös uutiskirjeiden kautta.
Olipa sisältötyyppi mikä tahansa, tärkeintä on asiakkaan saamat hyödyt. Esimerkiksi jos myyt kuntoilulaitteita, voit julkaista kuntoiluvinkkejä.
Muista selkeä toimintapyyntö
Lisää blogin loppuun selkeä viesti, mitä haluat lukijan tekevän blogin luettuaan. Lopussa voit myös tarjota linkkejä lisätietoihin.
Sisällöntuottaja avuksesi
Jos oma aikasi ei riitä, tilaa verkkosisältöjen ammattilainen avuksesi esimerkiksi kuukausisopimuksella. Tuotamme sovitut sisältökokonaisuudet itsenäisesti, mutta toiveittesi pohjalta.