Kerro hyvä yritystarina

23.04.2017

Tarina on vahva tapa luoda yhteys toiseen ihmiseen. Jäsennämme maailmaa, koemme empatiaa ja luomme merkityksiä tarinoiden kautta.  Myös yritykset ovat löytäneet tarinoiden voiman. Tarinat auttavat vahvistamaan identiteettiä ja erottumaan markkinoilla.   

Meidät jokaisen erottaa oma, yksilöllinen tarina
Meidät jokaisen erottaa oma, yksilöllinen tarina

Millainen on hyvä yritystarina?

Tarinalla kerrot yrityksestäsi syvällisemmin, inhimillisellä otteella. Kyseessä on aidompi vaihtoehto mainoksille ja kasvottomille tuotekuvauksille. 

Yritystarinan taustalla on käsikirjoitus, jossa on mietitty tarinan näkökulma, tyyli ja kohderyhmä.  Onnistunut yritystarina tekee vaikutuksen valittuun kohderyhmään tarjoamalla kosketuspintoja lukijan omaan kokemus- ja arvomaailmaan.

Hyvä yritystarina antaa yrityksen olemassaololle merkityksen. Sen ytimessä on missio: miksi ja keitä varten yritys on olemassa ja millaisiin asioihin se tuo ratkaisun.

Hyvä yritystarina ei ole pelkästään lista saavutuksia ja historian käännekohtia. Se ei myöskään ole turhan snobbaileva tai ylhäältä käsin kirjoitettu. Se kunnioittaa lukijaansa ja tarjoaa hänelle hyödyllistä ja puhuttelevaa sisältöä.

Hyvän yritystarinan ainekset

Alla löydät joitakin hyvän yritystarinan aineksia. Mieti niitä suhteessa yritykseesi ja tarkenna tarvittaessa.

Unelmat: Millaisista unelmista yritys on syntynyt?
Missio: Miksi yritys on olemassa?
Tarpeet: Millaisiin tarpeisiin yritys vastaa? 
Motivaatio: Mistä tekemisen palo yrityksen sisällä syntyy? Mistä halu menestyä kumpuaa?
Strategia: Mitä yritys tavoittelee? Millaisiin valintoihin kasvu perustuu?
Keinot: Kuinka yritys toimii? Kuinka se on saavuttanut tavoitteensa?
Haasteet: Mitkä ovat yrityksen suurimmat haasteet? Kuinka ne on voitettu? 
Onnistumiset: Missä yritys onnistuu? Mistä usko onnistumiseen on saatu?
Kilpailuedut: Miksi yritys menestyy? Mitkä on sen vahvuudet?
Persoonat: Ketkä ovat taustalla olevat henkilöt? Millaisia persoonia he ovat?Iso kuva: Millaisella alalla yritys toimii? Miten megatrendit vaikuttavat yritykseen ja kuinka yritys vastaa niihin?

Tarina jatkuu...

Hyvä yritystarina vaatii rohkeutta kertoa yrityksestä omalla tyylillä. Tämä kannattaa, sillä identiteetin vahvistuessa saat varmuutta vuorovaikutukseen eri toimijoiden kanssa.  Ja näin yrityksesi tarina jatkuu ja rakentuu hallitusti yhä uudelleen.  

Tilaa sisällöntuottaja avuksesi

Tarvitsetko apua tarinankerronnassa? Autan sinua mielelläni.  


Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita